401 Vybíráme mikrofon pro zpěv nebo řeč?
Než se pustíme do výběru bezdrátového mikrofonu, je vhodné se zamyslet nad tím, jaký mikrofon a pro jaký účel potřebujeme, bez ohledu na to, zda chceme bezdrátový či „drátový“. A to úzce souvisí s jeho zvukovými kvalitami.
To první, co všichni u mikrofonu zdůrazňují, je jeho vhodnost na řeč či zpěv. Pochází to z minulé doby, kdy kvality mikrofonů byly opravdu rozdílné. Dnes dobří výrobci nabízejí opravdu kvalitně provedené mikrofony vhodné jak pro řeč tak i zpěv. Třeba se můžete podívat na tuto recenzi.
Samozřejmě zpěv klade daleko vyšší nároky. Jaké? Každý mikrofon má svůj zvukový charakter, který je dán frekvenční charakteristikou a také tzv. proximity efektem, tedy změnou zvukového zabarvení podle vzdálenosti mikrofonu od úst. Zatímco u řeči požadujeme vysokou srozumitelnost slova i z větší dálky, u zpěvu chceme něco jiného, zvuk spíše v celém frekvenčním pásmu vyrovnaný, tedy bez zdůraznění určitého pásma. A toto „nezdůraznění“ určuje právě kvalitu mikrofonu. Proto ty „zpěvové“ bývají i dražší a kvalitnější.
Dalším posouzením mikrofonu je jeho náchylnost ke zpětné vazbě. Toto souvisí s jeho směrovými charakteristikami, Pokud jsou kardioidní až hyperkardioidní, tedy v jednom úzkém směru citlivé a z jiných směrů citlivé méně, je náchylnost na zpětnou vazbu menší. Ale pak je větší umění takový mikrofon používat a být s jeho manipulací více ukázněný.
Poslední zvukovou vlastností, kterou bysme také mohli převést na nějaký technický údaj, je, jak hlasitě na mikrofon můžeme „zakřičet“ aniž by zvuk byl markantně zkreslený. Tomu se říká maximální hladina akustického tlaku SPLmax a pro mikrofony na živá vystoupení bývá mnohem větší.
Závěrem tohoto oddílu musím pro úplnost zmínit výbavu, kterou se prodejci ohání. A tak zmiňují to, zda mikrofon je vybaven vypínačem, což je ale někdy výhodné, někdy méně, to, zda mikrofon je v kufříku, vybaven přívodním kabelem a jakým, a zda má další výbavu.